Direktlänk till inlägg 5 mars 2015

Dagens tips - 5 enkla steg till en tom inkorg

Av oglammigt - 5 mars 2015 16:10

 

1)  Öppna inkorgen Sortera bort alla privata mail. Kasta alla skräpmail. Skumma igenom jobbmailen ett i taget. Fråga dig själv följande fråga vid varje mail: Behöver jag agera på detta eller är det bara info?

     

2)  Kategorisera mailen

Agera – Snabba = Du vet svaret utan att behöva fundera, Tidskrävande = Du behöver kolla upp svaret.

Info –   Saker du behöver veta, men inte behöver agera på.


3Sortera

  1. Snabba agera mail lämnas kvar i inkorgen
  2. Tidskrävande ageramail flyttas till uppgiftslistan.
  3. Infomail flyttas till resp. mapp, läggs in i kalendern eller flyttas till resp redan befintlig kalenderpost.

 (för att undvika att det trillar in flera mail under tiden som du jobbar vidare med punkt 3 så kan du nu sätta din outlook i offline läge. Om du vill.)


4)  Agera

  1. Det enda du ska ha i inkorgen just nu är snabba ageramail. Svara på dem!
  2. Gå till uppgiftslistan, välj ett av följande alternativ (eller gör bägge):
  • Sätt av en stund (30-60 min) för att i lugn och ro agera på varje mail, ett i taget.
  • Planera in de mail som du inte hinner med just nu eller som behöver mer tid på sig för att lösas.

5) Sätt av tid för mailhantering

  •  Tre gånger om dagen är lagom.
  •  Vid varje mailhanteringstillfälle ska du upprepa punkt 1-3.



I början är det svårt! Du måste ha självdisciplin och du måste tycka att det är värt ansträngningen.


Jag lovar dig att du kommer att ha en TOM inkorg varje gång du avslutar din arbetsdag

om du följer dessa 5 steg.


Ha tålamod, redan efter en vecka kommer det att gå lättare :)

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oglammigt - 18 mars 2015 11:48

Nu har jag sett filmen som har skapat en sådan debatt. Den var inte alls som jag förväntade mig, den var helt annorlunda och den var SÅ mycket bättre. Den handlar ju inte om sex! Den handlar om det mänskliga psyket, och sexet är ju bara en bieffekt!D...

Av oglammigt - 9 mars 2015 12:49


Idag har jag lånat ett tips från Proffice. Det handlar om hur man slipper stressen och undviker den berömda väggen. Jag tycker att dessa 5 steg verkar bra och trots att jag är så ofattbart klok och allvetande så hade jag hjärntorka på egna tips id...

Av oglammigt - 8 mars 2015 17:33

Det är ju internationella kvinnodagen idag! Tänk vad skoj!! En hel DAG hörrni!! Det var väl generöst av männen att dela med sig av en dag till oss? Nu har de ju bara 364 stycken kvar...!   Själv hade jag missat den...Helt otrolig timing att jag l...

Av oglammigt - 7 mars 2015 15:51

Jag brukar ofta fundera över detta med män och kvinnor. Jag är ingen feminist, och jag kan trivas med att kvinnor ibland gör det de är bäst på och män det som de är bäst på. Jag menar man behöver ju inte hysteriskt försöka att göra tvärtemot bara för...

Av oglammigt - 7 mars 2015 11:03


Hej!   Idag är det lördag och för många betyder det dagen de väntat på i en hel vecka. Nämligen dags för Mello. Personligen tycker jag att det är aptråkigt att man har gjort en lååååång radda av avsnitt i stället för ett enda avsnitt där man välj...

Presentation


En inblick i det otroligt oglammiga livet i ekorrhjulet och i mina högst personliga tolkningar av rätt eller fel och bra eller dåligt.

Välkommen in!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards