Direktlänk till inlägg 7 mars 2015

Kvinnor VS Män - Tänk OM....

Av oglammigt - 7 mars 2015 15:51

Jag brukar ofta fundera över detta med män och kvinnor. Jag är ingen feminist, och jag kan trivas med att kvinnor ibland gör det de är bäst på och män det som de är bäst på. Jag menar man behöver ju inte hysteriskt försöka att göra tvärtemot bara för att...!


MEN ibland tror jag faktiskt att man har vant sig vid att världen ser ut som den gör, utan att reflektera över det, och det är ALDRIG nyttigt att sluta reflektera. Det är när man slutar reflektera som saker börjar utveckla sig i sin egen takt, och det kan barka vart som helst.

 


OM vi nu ägnar oss åt att reflektera en stund så är det ju såhär:


Män styr världen.



I en artikel i Norrbottenskuriren från 2009, står det: "Det föds fler pojkar (51,5 procent) än flickor. Men män dör tidigare än kvinnor i genomsnitt, så totalt sett är antalet väldigt jämnt fördelat mellan könen här på jorden"  

Nu är det ju 2015 och det kanske har ändrats lite men jag gissar att det ligger ungefär på 50-50 idag också.

 

Är det då verkligen ok att ena halvan av jordens befolkning bestämmer över den andra halvan??

 

I vilka andra sammanhang som helst så skulle det ju INTE vara ok. Nu kanske du tänker att det inte riktigt är så att männen bestämmer. Men jag hävdar att det är det visst! Anledningen till att vi inte ser det är för att vi har slutat reflektera över det. Vi har vant oss vid att det ska vara så.

 

Ta dessa exempel och reflektera över:

  • Om du klev in i ett konferensrum där ett företags ledningsgrupp har möte och det finns 8 män och 2 kvinnor därinne, så skulle du nog inte bli förvånad. Men om det vore tvärtom? DÅ skulle man nog reagagera på det.
  • Idag är 43% av riksdagsledamöterna kvinnor. Det är ju bra. Men faktum är ju att så sent som 1970 var andelen kvinnor i riksdagen inte högre än 13 procent, och ännu 1991 var bara en tredjedel av ledamöterna kvinnor.(källa)
  • 2011 var bara 3 % av styrelseordförandena i börsföretag i Sverige kvinnor

 

Tänk på att dessa siffror visar smakprov på hur det ser ut i SVERIGE. Vi är ju långt komna i jämställdheten jämfört med de flesta andra av världens länder.

När jag reflekterar över detta så undrar jag verkligen hur det är möjligt att vi tycker att det är ett normaltillstånd? Hur kan det komma sig att människor i alla tider bara har accepterat detta som något som "bara är så" ?

 

Om man ser på det i mindre skala så får man förklaringen.

 

I en grundskoleklass är de som stör ordningen eller sätter skräck i omgivningen oftast pojkar.

(jag sa oftast, jag vet att tjejer också kan vara jävliga)

 

Varför accepteras det av flickorna?

 


Jo för att pojkarna är starkare rent fysiskt.

De kan ta till sin fysiska styrka om de inte får som de vill och då viker sig flickorna.

 

Jag ser världen som ett enda stort klassrum. Männen bestämmer för att de kan. Inte för att de är bättre på det. 

 

En tanke:

 


Om ALLA tjejer i en klass med tre bråkiga killar skulle gå IHOP mot de bråkiga killarna så skulle tjejerna styra upp det.

 

Anledningen till att det inte händer är för att de har vant sig. De ser hur världen runt omkring fungerar.

De reflekterar inte över det.

 

   Tänk om det skulle hända. Tanken svindlar.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oglammigt - 18 mars 2015 11:48

Nu har jag sett filmen som har skapat en sådan debatt. Den var inte alls som jag förväntade mig, den var helt annorlunda och den var SÅ mycket bättre. Den handlar ju inte om sex! Den handlar om det mänskliga psyket, och sexet är ju bara en bieffekt!D...

Av oglammigt - 9 mars 2015 12:49


Idag har jag lånat ett tips från Proffice. Det handlar om hur man slipper stressen och undviker den berömda väggen. Jag tycker att dessa 5 steg verkar bra och trots att jag är så ofattbart klok och allvetande så hade jag hjärntorka på egna tips id...

Av oglammigt - 8 mars 2015 17:33

Det är ju internationella kvinnodagen idag! Tänk vad skoj!! En hel DAG hörrni!! Det var väl generöst av männen att dela med sig av en dag till oss? Nu har de ju bara 364 stycken kvar...!   Själv hade jag missat den...Helt otrolig timing att jag l...

Av oglammigt - 7 mars 2015 11:03


Hej!   Idag är det lördag och för många betyder det dagen de väntat på i en hel vecka. Nämligen dags för Mello. Personligen tycker jag att det är aptråkigt att man har gjort en lååååång radda av avsnitt i stället för ett enda avsnitt där man välj...

Av oglammigt - 6 mars 2015 19:59

Fredagskväll. Alltid lika skönt! Trots att jag är "mellan två jobb" och följaktligen inte har jobbat i veckan så infinner det sig ändå en härlig känsla av ledighet!                   När jag sitter här o har det bra så undrar jag över tig...

Presentation


En inblick i det otroligt oglammiga livet i ekorrhjulet och i mina högst personliga tolkningar av rätt eller fel och bra eller dåligt.

Välkommen in!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards