Direktlänk till inlägg 5 mars 2015

Är dagens ungdomar inkompetenta puckon?

Av oglammigt - 5 mars 2015 23:23

Det slår mig ibland att dagens ungdomar (jag vet, det låter som att man är lastgammal...) generellt är väldigt bortskämda. Det är ju i sig inget nytt, det har nog de flesta lagt märke till. Själv har jag två tonåringar, och jag är stolt över dem. Jag anser mig vara lyckligt lottad som har lyckats uppfostra två trevliga unga vuxna som vet hur man uppför sig och som vågar visa känslor och empati.
MEN även hos dessa två gullungar så ser jag det.

DET som jag stör ihjäl mig på...

Nämligen den stora självklara övertygelsen: "Alla ska, och bör, sopa banan för mig så att allt blir så enkelt som möjligt och så att jag ska slippa tänka så mycket själv"

Jag har verkligen försökt att lära dem motsatsen, att det är bra och nyttigt att skapa sina egna förutsättningar. Det är jag övertygad om att de allra flesta föräldrar gör. Men, jag tycker att hela samhället nuförtiden på något sätt har blivit så förlåtande och mesigt! Allt är så tillåtande och alla är så rädda för att "kränka" någon annan. I skolan märks det tydligt.

När jag gick i skolan så skickade man utan krussiduller ut störande elever från klassrummet. Idag gör man inte det. För, gud förbjude, man kan ju "kränka" eleven. Istället ska alla ta hänsyn till att just den här eleven som förstör för alla andra i klassen kanske har det jobbigt på något sätt.

Min ena dotter var tvungen att hoppa av spanskalektionerna som hon hade sett fram så mycket mot. Det var alldeles för bråkigt på lektionerna.

En annan gång var jag med min andra dotter en dag i klassen. Eleverna fick en stencil som de skulle fylla i. Det tog ungefär 10 minuter innan de kunde börja fylla i den. Eleverna hävdade nämligen att de inte förstod hur de skulle göra. Elever som dröp av dryga attityder kastade ur sig frågor som: "Ska man skriva namnet på linjen eller?" "Vaddå, jag fattar inte, ska man skriva sitt efternamn också?" "MÅSTE man skriva sitt namn?" "Kan man inte skriva sitt namn UNDER linjen?" Osv osv...

Det värsta var att läraren lät detta fortsätta i 10 minuter. Han svarade snällt och tålmodigt på alla frågor som om han på fullaste allvar trodde att han hade med en hel hög av idioter att göra.

Ja, för tänk om han hade "kränkt" någon??

(Hon har bytt klass nu, och hennes favoritlärare är den som enligt henne är den strängaste)

Det är klart att om man aldrig stöter på en gräns så fortsätter man väl att jävlas för att se om den dyker upp någon gång??!

Nej, jag tror att vi gör alla en björntjänst genom att mesa med ungdomarna. Både dem och oss själva. Vi måste våga ställa krav och man måste få markera när gränsen är nådd! Vi måste lära ungdomarna att tro på sig själva och sin kapacitet istället för att behandla dem som inkompetenta puckon. För annars är det precis det som de kommer att utvecklas till.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oglammigt - 18 mars 2015 11:48

Nu har jag sett filmen som har skapat en sådan debatt. Den var inte alls som jag förväntade mig, den var helt annorlunda och den var SÅ mycket bättre. Den handlar ju inte om sex! Den handlar om det mänskliga psyket, och sexet är ju bara en bieffekt!D...

Av oglammigt - 9 mars 2015 12:49


Idag har jag lånat ett tips från Proffice. Det handlar om hur man slipper stressen och undviker den berömda väggen. Jag tycker att dessa 5 steg verkar bra och trots att jag är så ofattbart klok och allvetande så hade jag hjärntorka på egna tips id...

Av oglammigt - 8 mars 2015 17:33

Det är ju internationella kvinnodagen idag! Tänk vad skoj!! En hel DAG hörrni!! Det var väl generöst av männen att dela med sig av en dag till oss? Nu har de ju bara 364 stycken kvar...!   Själv hade jag missat den...Helt otrolig timing att jag l...

Av oglammigt - 7 mars 2015 15:51

Jag brukar ofta fundera över detta med män och kvinnor. Jag är ingen feminist, och jag kan trivas med att kvinnor ibland gör det de är bäst på och män det som de är bäst på. Jag menar man behöver ju inte hysteriskt försöka att göra tvärtemot bara för...

Av oglammigt - 7 mars 2015 11:03


Hej!   Idag är det lördag och för många betyder det dagen de väntat på i en hel vecka. Nämligen dags för Mello. Personligen tycker jag att det är aptråkigt att man har gjort en lååååång radda av avsnitt i stället för ett enda avsnitt där man välj...

Presentation


En inblick i det otroligt oglammiga livet i ekorrhjulet och i mina högst personliga tolkningar av rätt eller fel och bra eller dåligt.

Välkommen in!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards